Музичний проект від www.mazepa.name
Враховуючи той факт, що до уваги відвідувачів нашого сайту, вже були представлені різноманітні музичні твори, тим чи іншим чином пов’язані з іменем Івана Мазепи, або йому присвячені, ми вважали за потрібне представити новий проект під назвою «Український кант XVII–XVIII ст.». Ідея полягала в тому, аби сприяти формуванню загального уявлення відвідувачів сайту про музичну культуру мазепинських часів, у тому числі, мати можливість почути ті твори, які колись виконував сам Іван Мазепа у супроводі старосвітського інструменту, що називався торбан.
Ми пропонуємо коротку довідку щодо історії появи та вивчення українського канту, подану за виданням «Український кант XVII–XVIII ст.» (К.: Музична Україна, 1990), а також три твори, три старосвітські канти «О, Розкошная, Венеро, де нині гобзуєш…», «Ой, біда, біда мні, чайці-небозі…», «Ох жалю незносний…», підготовлені до виконання (історично реконструйовані) Володимиром Кушпетом та виконані Миколою Плеканом.
Особливу увагу пропонуємо звернути саме на кант «Ой, біда, біда мні, чайці-небозі», авторство якого приписують Івану Мазепі (за іншими версіями авторами могли бути Б. Хмельницький, П. Калнишевський). Багато дослідників вважають, що цей популярний кант в алегоричній формі оповідає про зруйнування Запорозької Січі, хоча цілком імовірно, що походження пісні більш давнє. У будь-якому випадку вона була створена з приводу якоїсь «катастрофи» України-чайки. Ця пісня була популярна в репертуарі лірників, увійшла в друковані збірники пісень, а також у сучасні видання пісенного фольклору.
Схожі публікації:
- Старовинні канти Мазепинської доби — www.mazepa.name
- Про справжні портрети, анафему та місце в історії — www.mazepa.name
- Український кант XVII–XVIII ст. — www.mazepa.name
- Іван Мазепа у запитаннях та відповідях на сайті “Likbez. Історичний фронт” — Ольга Ковалевська
- До питання про колишню архітектуру Батурина — www.mazepa.name